2012年8月9日木曜日

Primal Leadership (3)


Primal Leadership – realizing the power of emotional intelligence (by Daniel Goldman, Richard Boyatzis, Annie McKee


* What determines how long employees stay is the quality of their relationship with their immediate boss. “People join companies, and leave managers.
従業員が長く留まるかは直属の上司との関係にかかっている。「人々は会社に入り、上司から離れる。」

Leader’s climate determines corporate success. Lover is Leader, Leader is Lover. The people fallow lovers. They don’t care how much you know until they know how much you care. (IQ vs. EQ)

リーダーの気分は会社の成功を決定します。リーダーとは愛する人であり、愛する人とはリーダーなのです。

そして、人々は愛してくれる人に従うのです

人々はリーダーがどれほど頭がいいかは関係ありません。リーダーがどれほどあなたを愛してくれているかを知るまでは、リーダーの有能さなど関係ないのです。

Leader sets temperature リーダーが「場」の雰囲気を決定するのです。

1.     リーダーのEmotion が伝染する。(nervous? Confident? Depressed, upset?

2.     リーダーの気持ちにチームメンバーは注目する。

3.     Emotion workは関係する。(その結果も)

4.     よきリーダーの決め手は彼がどうやって各自がFree up され、能力をMaximizeできる Positiveな環境(空気)をつくるかにかかっている。愛される脳は活性する。たくさんの笑いユーモアが心を開かせる。たくさんの励ましがやってみようという気にさせる

5.     リーダーは自分の気持ちをわかってくれる、それがメンバーのmotivationになる。Vision drivenだけではない、わかってくれる、だからついてゆく。感情レベルでRelateできる。だからついてゆく。とくに辛い時は。

Question for you
1.     Do you laugh a lot? あなたはよく笑いますか?

2.     Do you joke? 冗談を言いますか?

3.     Do you tease members as expression of love? 愛の表現として仲間をからかいますか?

4.     Do you call by name, recognize, greet? 相手を名前で呼んで、認知し、挨拶しますか?

5.     Do you free up people around you or freeze them? 周りの人をフリーズしますか、解放しますか?

6.     Do you show your weakness to be transparent? 弱さを 正直にさらけ出せますか?

7.     Do you practice what you preach? (Are you consistent?)  言っていることを実践しますか?

8.     Do you delegate? Do you encourage? Do you support? 仕事を他の人に任せますか、サポートしますか?

9.     Do you confront if necessary? (not just people pleaser) 必要なら対峙しますか?


The leader has to pay attention to the hidden dimensions: people’s emotions, the undercurrents of the emotional reality in the organizaiton, and the culture that holds it all together.
良きリーダーは隠れた部分に注意を向けます。つまり、人々の感情。なにがこの会社の人々を結びつけているのか?会社、組織の背後にある感情的現実は何なのか?

Discovering the reality of the organization through Dynamic Inquiry
This method of discovery uncovers an organization’s emotional reality – what people care about; what is helping them , their groups, and the organization to succeed; and what’s getting in the way. Through the process of discovering the truth about their organization, people begin to create a shared language about what’s really going on as well as what they’d like to see – their ideal vision of the company. Dynamic inquiry involves focused conversations and open ended questions intended to get at people’s feelings. Unlike surveys or one-time visioning sessions, dynamic inquiry starts a conversation that has momentum of its own. The creation of a shared language that is based on feelings as well as facts is a powerful driver of change. (199)
会社に横たわる感情的現実(従業員は何に関心があるのか、何が助けになるのか、何が会社を前進させるのに障害となっているのか、など)を知るには、人々が感じていることを意図的に捉えなければなりません。そのため開かれた質問(どう思いますか?)を用い、彼らの使っている言葉を理解し、共通の理解し合える言葉を作り上げて行きます。リーダーは時間を取って、組織の現実を知るため人々から「聞く」ことが必要です。彼らが何を感じているのか。何がウマく行き、何がウマくいってないのか。どんな「感情」が職場を支配してるのか? 恐れ、批判? 理解?
 

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   asktmc@gmail.com (栗原)

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